2007. március-április IX. évfolyam, 2. szám


A XIII. kerületi önkormányzat és az IBM

"Az elsők közt lenni"

A XIII. kerületi önkormányzat vezetése nem kisebb célt tűzött ki, mint hogy a nyújtott szolgáltatások minőségét, számát tekintve az elsők közt legyen. Feladatait pedig a lakosság és a vállalkozások érdekeinek alárendelve a lehető legjobban lássa el. Ez pedig ma már elképzelhetetlen volna megfelelő informatikai támogatás nélkül.

A XIII. kerületi önkormányzat és az IBM kapcsolata 2000-re nyúlik vissza: akkor kezdett el az önkormányzat vezetése azon gondolkozni, miként fűzhetné szorosabbra a szálakat a Polgármesteri Hivatal és kapcsolódó 95 intézménye, valamint vállalkozásai között. Informatikai alkalmazásokat keresve jutottak el végül az IBM integrált kommunikációs rendszeréhez, a Lotus Notes-hoz.

- Miért pont erre a megoldásra esett a választásuk? – fordulok Bodolai Rómeó, informatikai jegyzői referenshez.

- Az IBM Lotus Notes rendszere megoldást kínál az e-mail alapú kommunikációhoz, s alapot nyújt az önkormányzat munkáját segítő szakalkalmazások számára. Bár 2000-ben még nem volt minden intézményükben szélessávú internet kapcsolat, azonban a Lotus-Notes megoldást nyújtott az off-line munkához is. Több rendszert összehasonlítva jutottunk arra a következtetésre, hogy a mi igényeinket leginkább ez a termék szolgálja ki. A kiépített Lotus Notes alapú kommunikációs rendszert 2004-től teljes funkcionalitással használják. Mára nagyjából 5-600 felhasználójuk van, valamennyi intézményükben legalább két kliensre telepítették a programot, s egységesen ezt a rendszert használják levelezésre és csoportmunkára. A kiépített alaprendszert kihasználva egyre több szakalkalmazást kezdtek el használni: intézményi likviditástervezés, képviselő-testületi rendszer, helpdesk. 2005. novemberében például egy költségvetés-tervező rendszerrel is sikerült elindulniuk.

- Miben segíti ez a munkájukat?

- Önkormányzatunk megközelítőleg 25 milliárd forintból gazdálkodik évente, s szigorú költségvetésre van szüksége. Ennek az elkészítése roppant komplex feladat, sok intézményünk van és az ágazatok is a költségvetésüket más-más metódus alapján alakítják ki. Az IBM Lotus alapokon nyugvó költségvetés-tervezés áthidalja fenti problémákat. Korábban 2-3 hónapnyi munkáról volt szó, s jobb esetben Excel táblákban, a rosszabbikban papírfecniken dolgoztak a kollegák. Ma már az intézményi igényeket egy előre generált sablonba a felhasználók rögzítik, a rendszer pedig „költségvetési rendelet-kész” anyagot állít elő. Azt persze nem mondom, hogy nincs feladatunk a költségvetéssel, hiszen szakmailag felügyelni, koordinálni kell a munkát, viszont számos adminisztratív munkafázist ki lehet küszöbölni. A költségvetésünk elkészítésének nagyobb munkát igénylő része így 1-3 hétre korlátozódik.

- Úgy tudom, hogy Önök éppen az IBM termékek kapcsán kerültek kapcsolatba az AGNI-TECH Kft.-vel...

- Valóban. Őket találtuk meg, amikor az önkormányzat kiépítette a Lotus rendszert, s vállalkozást keresett a felügyeleti feladatok ellátására. Akkoriban váltak ki az ICON-ból, s megmondom őszintén: kedveljük a KFKI-ból kivált kis csapatokat. Megvan a tudásuk, a szakmai hátterük, a lelkesedésük, az igényességük, viszont nem hozzák magukkal a nagy cégek óhatatlan nehezékeit. A XIII. kerületi önkormányzatnál egy másik IBM szoftverterméket is használnak, a WebSphere Portalt. 2004-ben kezdték el kidolgozni az új középtávú informatikai stratégiát, amelyen belül a legfontosabb cél az volt, hogy – az Európai Unióban kidolgozott előírásoknak megfelelően - sikerüljön előrébb lépni az elektronikus ügyintézésben. 2004 szeptemberében a képviselő-testület elfogadta a beterjesztett stratégiát.
A stratégiában megjelölt ütemezés szerint, az új, teljesen IBM WebSphere alapokon nyugvó portál 2005. június 1-jén indult. A portál adattartalmát az IBM Lotus Notes-ra fejlesztett szerkesztőségi rendszeren keresztül lehet szerkeszteni. Lehetővé teszi, hogy jogosultságtól függően más hivatali munkatársak esetleg intézményi dolgozók is szerkeszthessék a tartalmat. Erre pedig már csak a 2005. november 1-jén hatályba lépett a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) miatt is szükség van, amely azt is előírja, hogy a közigazgatási intézmények kötelesek kitenni a hirdetményeiket a honlapjukra is. Az IBM Websphere portál segítségével tudtuk megvalósítani, hogy elektronikus aláírás használatával és Ügyfélkapus azonosítással is tudnak a kerületi lakosok elektronikusan ügyeket kezdeményezni. Lehetőség van elektronikusan időpontot foglalni hatósági ügyek intézéséhez – kihasználva a Lotus Notes naptárkezelő funkcióját.

- Ki állta e fejlesztések költségeit?

- Amiről eddig beszéltem, azt mind a saját költségvetésünkből gazdálkodtuk ki. 2005-ben viszont vissza nem térítendő támogatást nyertünk GVOP 2004-4.3.2. pályázaton, amely összeg az önkormányzat adatvagyonának másodlagos hasznosítását teszi lehetővé. A kiírás szerint az önkormányzat tulajdonában lévő, a KKV-k és a lakosság részére, értékkel bíró adatokat kellett megosztani az érintettek részére. A rendszer használatából az önkormányzatnak bevételt is kell realizálnia.

Mint megtudom, egy fizetős térinformatikai szolgáltatás kialakítására fordították az elnyert pénzt. Olyan információkat (már létező vállalkozások, populáció, tömegközlekedés stb.) próbáltak térképi alapon megjeleníteni, amelyek segíthetnek egy vállalkozónak az üzleti döntésben. Az IBM WebSphere portál lehetőségeinek köszönhetően mindezt még azzal is megfejelték, hogy bankkártyával, az interneten keresztül is lehet fizetni a szolgáltatásért. A további tervekben pedig az is szerepel, hogy a gépjárműadó-bevallást is ily módon, bankkártyával intézheti majd a XIII. kerületi lakos – természetesen a WebSphere-re alapozva.


Letöltés PDF-ben...

 

AGNI-TECH a sajtóban