2007. március-április IX. évfolyam, 2. szám
A XIII. kerületi önkormányzat és az IBM
"Az elsők közt lenni"
A XIII. kerületi önkormányzat vezetése nem
kisebb célt tűzött ki, mint hogy a nyújtott szolgáltatások
minőségét, számát tekintve az elsők közt legyen. Feladatait pedig
a lakosság és a vállalkozások érdekeinek alárendelve a lehető
legjobban lássa el. Ez pedig ma már elképzelhetetlen volna
megfelelő informatikai támogatás nélkül.
A XIII. kerületi önkormányzat és az IBM
kapcsolata 2000-re nyúlik vissza: akkor kezdett el az önkormányzat
vezetése azon gondolkozni, miként fűzhetné szorosabbra a szálakat
a Polgármesteri Hivatal és kapcsolódó 95 intézménye, valamint
vállalkozásai között. Informatikai alkalmazásokat keresve jutottak
el végül az IBM integrált kommunikációs rendszeréhez, a Lotus
Notes-hoz.
- Miért pont erre a megoldásra esett a
választásuk? – fordulok Bodolai Rómeó, informatikai jegyzői
referenshez.
- Az IBM Lotus Notes rendszere megoldást kínál
az e-mail alapú kommunikációhoz, s alapot nyújt az önkormányzat
munkáját segítő szakalkalmazások számára. Bár 2000-ben még nem
volt minden intézményükben szélessávú internet kapcsolat, azonban
a Lotus-Notes megoldást nyújtott az off-line munkához is. Több
rendszert összehasonlítva jutottunk arra a következtetésre, hogy a
mi igényeinket leginkább ez a termék szolgálja ki. A kiépített
Lotus Notes alapú kommunikációs rendszert 2004-től teljes
funkcionalitással használják. Mára nagyjából 5-600 felhasználójuk
van, valamennyi intézményükben legalább két kliensre telepítették
a programot, s egységesen ezt a rendszert használják levelezésre
és csoportmunkára. A kiépített alaprendszert kihasználva egyre
több szakalkalmazást kezdtek el használni: intézményi
likviditástervezés, képviselő-testületi rendszer, helpdesk. 2005.
novemberében például egy költségvetés-tervező rendszerrel is
sikerült elindulniuk.
- Miben segíti ez a munkájukat?
- Önkormányzatunk megközelítőleg 25 milliárd
forintból gazdálkodik évente, s szigorú költségvetésre van
szüksége. Ennek az elkészítése roppant komplex feladat, sok
intézményünk van és az ágazatok is a költségvetésüket más-más
metódus alapján alakítják ki. Az IBM Lotus alapokon nyugvó
költségvetés-tervezés áthidalja fenti problémákat. Korábban 2-3
hónapnyi munkáról volt szó, s jobb esetben Excel táblákban, a
rosszabbikban papírfecniken dolgoztak a kollegák. Ma már az
intézményi igényeket egy előre generált sablonba a felhasználók
rögzítik, a rendszer pedig „költségvetési rendelet-kész” anyagot
állít elő. Azt persze nem mondom, hogy nincs feladatunk a
költségvetéssel, hiszen szakmailag felügyelni, koordinálni kell a
munkát, viszont számos adminisztratív munkafázist ki lehet
küszöbölni. A költségvetésünk elkészítésének nagyobb munkát
igénylő része így 1-3 hétre korlátozódik.
- Úgy tudom, hogy Önök éppen az IBM termékek kapcsán
kerültek kapcsolatba az AGNI-TECH Kft.-vel...
- Valóban. Őket találtuk meg, amikor az
önkormányzat kiépítette a Lotus rendszert, s vállalkozást keresett
a felügyeleti feladatok ellátására. Akkoriban váltak ki az
ICON-ból, s megmondom őszintén: kedveljük a KFKI-ból kivált kis
csapatokat. Megvan a tudásuk, a szakmai hátterük, a lelkesedésük,
az igényességük, viszont nem hozzák magukkal a nagy cégek
óhatatlan nehezékeit. A XIII. kerületi önkormányzatnál egy másik
IBM szoftverterméket is használnak, a WebSphere Portalt. 2004-ben
kezdték el kidolgozni az új középtávú informatikai stratégiát,
amelyen belül a legfontosabb cél az volt, hogy – az Európai
Unióban kidolgozott előírásoknak megfelelően - sikerüljön előrébb
lépni az elektronikus ügyintézésben. 2004 szeptemberében a
képviselő-testület elfogadta a beterjesztett stratégiát.
A stratégiában megjelölt ütemezés szerint, az új, teljesen IBM
WebSphere alapokon nyugvó portál 2005. június 1-jén indult. A
portál adattartalmát az IBM Lotus Notes-ra fejlesztett
szerkesztőségi rendszeren keresztül lehet szerkeszteni. Lehetővé
teszi, hogy jogosultságtól függően más hivatali munkatársak
esetleg intézményi dolgozók is szerkeszthessék a tartalmat. Erre
pedig már csak a 2005. november 1-jén hatályba lépett a
közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános
szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) miatt is szükség
van, amely azt is előírja, hogy a közigazgatási intézmények
kötelesek kitenni a hirdetményeiket a honlapjukra is. Az IBM
Websphere portál segítségével tudtuk megvalósítani, hogy
elektronikus aláírás használatával és Ügyfélkapus azonosítással is
tudnak a kerületi lakosok elektronikusan ügyeket kezdeményezni.
Lehetőség van elektronikusan időpontot foglalni hatósági ügyek
intézéséhez – kihasználva a Lotus Notes naptárkezelő funkcióját.
- Ki állta e fejlesztések költségeit?
- Amiről eddig beszéltem, azt mind a saját
költségvetésünkből gazdálkodtuk ki. 2005-ben viszont vissza nem
térítendő támogatást nyertünk GVOP 2004-4.3.2. pályázaton, amely
összeg az önkormányzat adatvagyonának másodlagos hasznosítását
teszi lehetővé. A kiírás szerint az önkormányzat tulajdonában
lévő, a KKV-k és a lakosság részére, értékkel bíró adatokat
kellett megosztani az érintettek részére. A rendszer használatából
az önkormányzatnak bevételt is kell realizálnia.
Mint megtudom, egy fizetős térinformatikai
szolgáltatás kialakítására fordították az elnyert pénzt. Olyan
információkat (már létező vállalkozások, populáció,
tömegközlekedés stb.) próbáltak térképi alapon megjeleníteni,
amelyek segíthetnek egy vállalkozónak az üzleti döntésben. Az IBM
WebSphere portál lehetőségeinek köszönhetően mindezt még azzal is
megfejelték, hogy bankkártyával, az interneten keresztül is lehet
fizetni a szolgáltatásért. A további tervekben pedig az is
szerepel, hogy a gépjárműadó-bevallást is ily módon, bankkártyával
intézheti majd a XIII. kerületi lakos – természetesen a
WebSphere-re alapozva.
Letöltés PDF-ben...
AGNI-TECH a sajtóban